تاريخ : چهارشنبه بیست و دوم شهریور 1391 | 23:54 | نویسنده : گروه آموزشي تاریخ
برگزاری نشست تخصصی «تحلیل وضعیت آموزش تاریخ در آموزش عالی» در اولین روز برگزاری کنگره تاریخدانان ایران
 

برگزاری نشست تخصصی «تحلیل وضعیت آموزش تاریخ در آموزش عالی» در اولین روز برگزاری کنگره تاریخدانان ایران

نخستین نشست تخصصی کنگره ملی تاریخدانان با موضوع «تحلیل وضعیت آموزش تاریخ در آموزش عالی» از ساعت 14.30 روز سه شنبه 14 شهریور در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد. ریاست این نشست را دکتر محسن بهشتی سرشت بر عهده داشت.

نخستین نشست تخصصی کنگره ملی تاریخدانان با موضوع «تحلیل وضعیت آموزش تاریخ در آموزش عالی» از ساعت 14.30 روز سه شنبه 14 شهریور در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.

ریاست این نشست را دکتر محسن بهشتی سرشت بر عهده داشت.

دکتر جهانبخش ثواقب، از دانشگاه لرستان و دکتر ابوالحسن فیاض انوش به عنوان سخنرانان این بخش به بیان دیدگاه های خود در خصوص وضعیت آموزش تاریخ در آموزش عالی پرداختند.

دکتر ثواقب ضمن بیان دیدگاه های خود درباره برگزاری کنگره تاریخدانان و چگونگی آن، پیرامون آموزش تاریخ در آموزش عالی با اتکا به بحث «تحول در علوم­انسانی» و به طور خاص کارگروه تحول و ارتقا در رشته تاریخ مطالبی ابراز کرد.

این عضو کارگروه تحول و ارتقا در رشته تاریخ، وظایف این کارگروه را آسیب شناسی رشته تاریخ در کشور در سطوح مختلف آموزشی، بررسی محتوای متون، برنامه ریزی آموزشی، کارآفرینی و جایگاه اجتماعی دانش آموختگان و مواردی از این قبیل دانست.

سپس او به محورهای کارگروه تحول و ارتقا و اموری که این کارگروه موفق به فعالیت در آن زمینه ها شده است، اشاره کرد.

دکتر فیاض انوش، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، تحول در آموزش تاریخ را در  سه شیوه: تحول روشمند و غیرارادی؛ تحول ارادی و برنامه ریزی شده و تحول اجتهادی و فرایندی امکان پذیر دانست و از آن میان تحول اجتهادی و فرایندی را تحولی واقع بینانه و منطقی نامید.

در پایان نشست تعدادی از استادان و افراد حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و پرسش های خود درباره سخنان مطرح شده پرداختند. از جمله دکتر محمدرضا علم، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران مفهوم «تحول در علوم انسانی» را از زوایای مختلف مورد توجه قرار داد و به ابهام موجود در آن اشاره کرد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران ابراز کرد: تحول در علوم انسانی از سه منظر قابل بحث و بررسی است. اگر منظور از تحول، تحول در فرضیات، نظریات و تئوری ها باشد منجر به گزینش خواهد شد و فرضیه و تئوری ها بار ارزشی به خود خواهند گرفت. او بار معنایی دیگر این عبارت را تحول در آموزش علوم انسانی و در واقع مربوط به تکنیک های آموزشی و البته بی ارتباط به متن و محتوا دانست. دکتر علم بار معنایی سوم واژه تحول را مربوط به مورخان و محققان تاریخ دانست که صاحبان فرضیه هستند و بیان کرد که تحول در این بخش نیز با آئین نامه و دستورالعمل ناممکن است.

دکتر علم در بخشی از سخنان خود به آزاد نبودن و دربند بودن علم تاریخ اشاره کرد و همین امر  را موجب انزجار و دوری از تاریخ عنوان کرد. به گفته وی سیاستگزاران جامعه،متولیان رشته تاریخ،مولفان کتب ومتون تاریخی، مدیران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه همگی در این امر موثرند.

این نشست در ساعت 17 به کار خود خاتمه داد و سپس اعضای حاضر برای بازدید از مراکز دیدنی و تاریخی شهر همدان سالن را ترک کردند.

لازم به توضیح است که دومین نشست کنگره تاریخدانان ایران با موضوع «تحلیل وضعیت پژوهش های تاریخی در ایران» با مدیریت جناب آقای دکتر شهرام یوسفی فر به موازات این نشست برگزار شد.